JOSÉ K, TORTURADO

Actor: Iván Hermes

Direcció, dramatúrgia i espai escènic: Carles Alfaro

Ajudant de direcció: Vicenta Ndongo

Espai sonor: Jose Antonio Gutiérrez / Joan Cerveró

Coordinació tècnica: Raúl Alonso

Fotografia: Jordi Pla

Videos promocionals: Carlos Martín

Assessorament i documentació: Jorge del Cura

Producció executiva: Moma Teatre

Agraïments:
Adriana Ozores, Ernesto Arias, Andrés Palacio, Raúl Alonso,
Pedro Casablanc, Montse Calles, Paula Errando i Jorge Culla.

Una producció de Moma Teatre amb la col·laboració de Hermes Producciones

 

Hi ha una genètica, arbitrària, que, d’inici, ens fa diferents, singulars. També tot allò que hem anat adquirint al llarg de la nostra vida és el que ens ha anat diferenciant. Però allò que anem adquirint ha sigut lliure i selectivament adquirit? Creixem en un context familiar determinat amb una educació determinada: condicionants. Cal recordar que els 2 primers anys d’un individu són els que ens configuren per a tota la vida…; i aquest viatge iniciàtic posterior el gestionem com podem. Seria correcte, per tant, afirmar que la nostra personalitat, condicionada, és el resultat d’una voluntat pròpia?

És en la intimitat on ens identifiquem més els uns als altres; i es deu al fet que en la intimitat entrem en allò comú de l’ànima humana. Uns tenim por a una cosa i altres a una altra. Però tots tenim una por. Igualment, un anhel, una manca, un afecte, una absència, un secret…

MOMA TEATRE 

“Tanto en el fondo como en la forma, la obra de teatro de Javier Ortiz “José K.” que tuve el gran privilegio de ser uno de los primeros en leer, es un alegato impresionante contra las perversiones de espíritu que pueden hacer del hombre, demasiadas veces por desgracia, el más feroz de los animales.

Que la misma razón humana capaz de ascender a lo sublime sea también instrumento de crueldad y tortura, que esto haya ocurrido en todos los tiempos y lugares, que siga ocurriendo hoy como algo tan rutinario que ya no escandaliza ni indigna, eso es lo que ha empujado a Javier Ortiz a mirar y hacernos mirar los monstruos que se mueven bajo las apariencias de los individuos y de las masas.

Lo ha hecho con tesón cívico y con perfecto arte literario. Los escenarios necesitan a “José K.”. Nosotros también.

Espero que los méritos de su texto, más que las opiniones de quien, como yo, lo he leído con emoción, le abran definitivamente las puertas.” 

José Saramago

Radiografía de una tortura

[…] Un magnífico y potente montaje teatral. Su director, Carles Alfaro, fusiona la física del teatro, con la química del primer plano del cine. Un recurso que alcanza el cénit de resolución expresiva. Lo subrayable es la atmósfera creada, en el que se incluye una vivísima iluminación y una imponente interpretación de Iván Hermes, quien nos hipnotiza a través de su racional, gestual y dolorosa franqueza. Se nota que detrás hay una dirección tan rigurosa como vital. Teatro documento repleto de chispazos y fulguraciones que nos golpea en la mandíbula y nos deja K.O.; y, sobre todo, hace que nos arda el cerebro.

Enrique Herreras. Levante EMV

 

¿No me arrepiento de nada?

[…] La valiente y sencilla – que no simple – puesta en escena de Carles Alfaro, fusiona fondo y forma del discurso, hace convivir el primer plano con el plano general y mantiene al espectador asfixiado ante una voz que quiere ser fuerte pero suena atrapada y destruida, tal y como se encuentra su dueño. Hay tantas maneras de sentirse ante el texto de Ortiz, como personas lo escuchen. Esa guerra es intransferible y personal. Lo que es común es el impacto que genera y que se traduce en un silencio respetuoso de toma de aire y de asimilación tras el oscuro final. Después de esto llega el aplauso, que en este caso suena a reconocimiento mezclado con shock. Ya de inicio el trabajo realizado es arrollador pero nada hace presagiar hasta dónde puede llevar Hermes al personaje: hasta dibujar esa credibilidad que hace que el actor desaparezca. Ejercicio doloroso y necesario que a veces puede producir vértigo.

Raquel Lorenzo. Platea

 

¿Terrorismo y tortura?

Cuando un hombre entra en la dinámica del terror le han enseñado que no hay vuelta atrás. Ni él mismo ni sus cómplices se lo perdonarían; sería un delator o acabaría suicidándose y, en una infinita contradicción, el suicidio no explica una vida. Un terrorista puede ser puro por absolutamente impuro. La sutileza de Alfaro creo que lo ha conseguido. Con frialdad y pasión a partes iguales, explica la psicología y el infierno del personaje de un Iván Hermes orgánico e hirsuto.

J. V. Revista Metropoli.

 

Un dilema ético y moral

“Me llamo José K, y he sido torturado…”. Así comienza el monólogo de un hombre, el terrorista, José K (impresionante la capacidad gestual y vocal de Iván Hermes, en una interpretación que hiela la sangre), donde desgrana prácticas tan intolerables como la rata encerrada en el inodoro que acabará devorando las entrañas del interrogado; y, donde también trata de explicar las razones que le han llevado a poner una bomba y asumir la responsabilidad de las muertes. ¿Es lícita la tortura en casos como este, para poder evitar así la masacre? ¿Y las acciones sangrientas que el terrorista acomete pueden estar justificadas por la violencia institucional o la aplicación de la tortura de aquellos que luchan contra personas que, como él, quieren pasar por encima de las leyes y el derecho para conseguir sus fines? Como siempre, en la teoría, incluso en la legalidad, casi todo el mundo abomina de la muerte, de la tortura y de la violencia, pero… El montaje es tan incómodo como necesario.

José-Miguel Vila. Ociocrítico.com

 

El fin no justifica los medios

[…] El planteamiento y las respuestas quedan en manos del espectador. La Historia es una reina y la violencia su marido. Enorme interpretación; es más que de premio Max. Una verdad que se queda grabada con este magnífico trabajo donde se nota la mano experta de Alfaro. Vale la pena sentir la inquietud transmitida.

Jose Vicente Peiró. Las Provincias

 

La verdad desnuda

Carles Alfaro, consciente de la valía de un texto elabora una visceral y brillante puesta en escena encerrando al excepcional Iván Hermes (esta función sería literalmente impensable sin su implacable interpretación, sin bridas, ni cuartel, simplemente prodigiosa) en una jaula de cristal o lo que es lo mismo, en un ataúd transparente mientras una cámara retransmite con obsesiva minucia la cara, los gestos, la mirada, las pupilas del actor al que rodean un rumor de ruidos como grapas y luces como alfileres.

“Jose K. torturado” es una función valiente y agresiva, hurga en el público, le remueve y agarra por las solapas mientras está atado a la silla por la tensión y el desconcierto que solo pueden producir las verdades, las verdades desnudas.

Luis de Luis. PERIODISTAS en español.com

 

Sin más alforjas que el talento

[…] Hay un pequeño espectáculo, José K. torturado, cuya única ambición tiene que venir del espectador que quiera ver una pequeña joya que reúne a hombres excepcionales ejerciendo su oficio. Uno, Javier Ortiz, murió aún joven hace dos años y ha pasado a ser un autor de culto. Otro, Carles Alfaro, es un director silencioso que deambula por el panorama escénico español sin más alforjas que las de su gran talento […]

Rosana Torres. El País

 

El espinoso dilema de “José K, torturado”

¿Está justificado torturar a un ser humano si así se consigue salvar las vidas de decenas de personas y evitar una tragedia? ¿El fin siempre justifica los medios? El espectáculo, sin duda, pone el dedo en la llaga.

Es un montaje potente de cuidada sencillez y visualmente impactante en el que la utilización de los recursos técnicos y la disposición del espacio son magníficas.

Es una pieza dura, incómoda, difícil. Y al mismo tiempo, altamente disfrutable. En la mente del espectador se desata una batalla interior en la que a ratos se encontrará luchando consigo mismo por condenar los métodos utilizados por las fuerzas de seguridad y a ratos, sin embargo, se tendrá que esforzar para no darle demasiada razón a un terrorista aterradoramente cuerdo.

Carlos Crespo. Bloguionistas

 

De la tortura considerada como una de las malas artes

[…] ¿El fin justifica los medios? Carles Alfaro, ha sabido dar con la clave para que el interrogatorio del preso y su tortura se nos revelen absolutamente convincentes gracias a las variaciones en los registros de un actor excepcional como lo es Iván Hermes, capaz de revolver nuestra conciencia y nuestra emotividad al comprobar que es un terrorista sin un ápice de piedad para con sus posibles víctimas. Un debate ideológico, eso sí, porque en lo estético no hay discusión posible: José K, torturado es un espectáculo extraordinario.

Nel Diago. Cartelera Turia

Aceptar las dos caras de la tortura

[…] José K, torturado es un espectáculo que impresiona, tanto por la potencia visual de su escenografía, que lo hace hermoso de ver, como por la temática elegida. 

Mariló Pérez. La Región (Ourense)

José K, torturado

[…] he sido testigo de un teatro que hace honor a su nombre, que promueve conciencias, que libera el pensamiento y que presenta un trabajo inmejorable, preparado y estudiado que, sin más ornamentos, honra este oficio y hace posible que la verdad nos llegue bien hondo.

Rocío Pastor. Womanword

Expiación

Dureza escénica y dirección sobria de Carles Alfaro, capaz de dejar sin aliento, literalmente, al público [… ]

Joaquin Armengol. El Punt Avui+

Crónica de José K y el policía pegón

[…] la obra te golpea repetidamente y te descubres al día siguiente dándole vueltas a muchas cuestiones…

iturri. Blog Pedradas

Vivir matando
[…] es una puesta en escena que invita a adentrarse en las palabras y en los gestos interpretados por el actor y resulta inevitable que, en algún momento de la función, el observador no se plantee cuál sería su conducta en una situación similar…

Daniel Dimeco. Revista de Letras

José K: la tortura y las opciones
[…] controversias más o menos, estamos frente a una creación que no ha dejado a nadie indiferente.

Guía del Ocio

Ante el espejo

Un hombre desnudo, encerrado en una caja de metacrilato de dimensiones reducidas, esposado de manos y pies, nos relata su pasaje por el horror, por esos lugares de la infamia donde se tortura impunemente. El torturado se confiesa activista, con veinte años de lucha armada, con víctimas como consecuencia de su actividad; pero esa confesión se estructura de tal manera que se convierte en una denuncia del sistema. En un alegato, en un manifiesto político en donde se establece un debate sobre el uso de la violencia como elemento de lucha política.

El monólogo tiene fluidez, un cruce entre el ideario y el hecho de la práctica habitual de los malos tratos a los detenidos. La relación de los ideales con la obscenidad de la tortura; del juego psicológico entre un viejo militante y un astuto policía. Un entramado de métodos espeluznantes, un repaso a las prácticas más vejatorias contra la dignidad humana utilizadas por todas las policías y ejércitos del mundo, con chantajes realmente repugnantes en nombre de grandes palabras. La capacidad de resistencia de este José K, que aguanta hasta que la bomba por él instalada explota y causa una tragedia; a modo de epitafio.

Es un texto vibrante, dialéctico, de Javier Ortiz, ayudado por una excelente puesta en escena de Carles Alfaro, que utiliza la cámara de vídeo y su proyección como un elemento fundamental para dotarle de mayor capacidad de intención, con muchos más matices y eficacia. Teatro de ideas, de conceptos, sin aspavientos, muy bien hecho y que merece la pena ser visto, para pensar, reflexionar sobre un tema tan ardiente como el que nos plantea, y que el autor coloca una realidad ante un espejo para que se refleje sobre nuestros días.

Carlos Gil Zamora. Artez

José K, torturado: una mirada a la tortura

[…] José K, es un terrorista cuya intención es detonar una bomba en una concurrida plaza llena de gente. La policía lo detiene y, ante la premura de tiempo, lo tortura para obtner información y evitar la masacre.

Este planteamiento tan sencillo es la excusa para la reflexión sobre el dilema moral que se plantea en una situación así: ¿está justificada la tortura si su utilización sirve para evitar la muerte de una gran cantidad de gente? ¿Hasta qué grado envilece la tortura todo lo que toca?

El texto de Javier Ortiz, alabado por el Premio Nobel José Saramago, quiso poner de manifiesto una situación que los informes de Amnistía Internacional o Human Rights Watch denuncian anualmente: la tortura es una práctica ciertamente extendida y su presencia es constante tanto en conflictos bélicos como en regimenes tiránicos, aunque también algunos países del denominado G-20 utilizarían técnicas ilícitas y abusos de poder.

Redacción teatro a teatro.

Intervenció de Javier Ortiz en les Jornades «Diez años contra la Tortura»organitzades per la Asociación Contra la Tortura. Centro Cultural «Conde Duque». Madrid, 29 de març de 1996.

Aquesta intervenció va ser l’origen embrionari del que finalment ha arribat a ser el text teatral “José K, torturado”

 

TORTURA Y DOBLE MORAL

En un país indeterminado, la Policía ha detenido a un terrorista. Llamémosle José K.

José K no tiene ningún inconveniente en reconocer que odia a la Humanidad en pleno. Reconoce también que acaba de colocar una bomba de gran potencia en una plaza donde se está celebrando una concentración multitudinaria, pero se niega a decir en qué lugar concreto la ha puesto y a qué hora ha fijado el mecanismo de relojería que detonará el artefacto.

¿Qué hacer? ¿Ponerse a buscar la bomba? Desde luego. Pero las posibilidades de encontrarla a tiempo son mínimas. ¿Tratar de desalojar la plaza? Ni siquiera se sabe si habría tiempo. Además, el recinto tiene entradas estrechas: el pánico podría provocar una avalancha que acabaría por causar más víctimas que la propia bomba.

El dilema es ése: de un lado, José K, un personaje abyecto, una piltrafa anti-social; del otro, decenas de vidas humanas inocentes. ¿No es ése un caso en que la tortura está más que justificada?

Estoy totalmente seguro de que, ante una situación así, la gran mayoría de nuestros conciudadanos admitirían que la Policía torturara a José K, hasta sacarle la información necesaria para localizar la bomba y desactivarla.

Casi todos admitirían que se le torturara tan cruelmente como fuera necesario, siempre que no tuvieran que hacerlo ellos, por supuesto.

Es frecuente aducir que la tortura es inaceptable porque representa una violación de los derechos fundamentales que posee todo ser humano por el mero hecho de serlo, con independencia de su bondad o maldad.

Me parece un punto de vista muy respetable. Y justo. Pero no es el que me conmueve más. Y tampoco creo que ponga de relieve las peores consecuencias sociales de la tortura.

Volvamos a José K.

A mí, la existencia de semejante individuo como el de José K, no sólo no me importa en absoluto, sino que me parece socialmente inconveniente. El daño que pudiera sufrir en el curso de la tortura me es igualmente indiferente. Mi capacidad de piedad es limitada y rara vez llega a escalones tan bajos: se me agota por el camino.

Si me opongo a que incluso un tipo así sea torturado no es, en suma, porque eso lesione sus derechos humanos inalienables –que también–, sino, sobre todo, porque la tortura degrada irreparablemente el código moral de quien la aplica materialmente, de los responsables que la autorizan y de la sociedad que la acepta, explícita o implícitamente.

La tortura es un viaje moral sin retorno. No cabe atravesar esa frontera con pretensiones de excepcionalidad.

Aceptar la tortura en el caso extremo de José K es, de hecho, admitirla siempre. Porque, ¿en función de qué criterio se acepta? En el del bien superior, obviamente. Se trata de hacer un mal menor para obtener un bien superior. Pero ésa no es la excepción, sino la norma principal de la tortura. Quienes torturan casi siempre creen que lo hacen para conseguir algo que es bueno para la colectividad: aclarar un crimen, encontrar un arsenal, desarticular un grupo terrorista… Incluso quienes torturan por placer se autojustifican con esa coartada: ellos hacen el trabajo sucio para que la sociedad pueda estar limpia.

De nada vale exagerar las cosas, como yo lo he hecho al presentar el caso de José K, pintando con los peores colores al torturable y enfatizando al máximo los beneficios obtenidos con la tortura. La sociedad que acepta la tortura como excepción deja la determinación de la excepcionalidad en manos de los torturadores y sus jefes. Habrán de ser ellos –¿quién, si no?– los que decidan, según su jerarquía de criterios, que tal o cual caso es lo suficientemente grave como para tirar para adelante apoyándose en ese respaldo social.

Por eso –insisto– avalar la tortura en algún caso equivale a avalarla en cualquiera.

He dicho antes que la mayoría de nuestros conciudadanos aceptarían que se recurriera a la tortura en el caso de José K. Pero pocos de ellos admitirían –pocos se admitirían a sí mismos, incluso– que consienten la tortura en general.

Es ahí donde entra en juego la doble moral, cuyo instrumento principal es la ignorancia. ¿Qué mejor, para sentirse inocente, que no conocer los datos que evidencian la propia culpabilidad? Desconocer no sólo es conveniente, sino incluso imprescindible.

La tortura pone en marcha una reacción en cadena. Y el último de sus efectos –el más terrible de ellos– es el envilecimiento de la sociedad que la tolera en silencio. La nuestra es una sociedad éticamente envilecida, en la que las personas con principios resultan tan incómodas y desazonantes como los asuntos que se empeñan en airear.

Por supuesto que la vileza moral de los ciudadanos no procede exclusivamente del hecho de que toleren la tortura. Suele serle anterior. La ética de quienes hurtan la vista a la existencia de la tortura, fingiendo ignorarla, arrastra casi siempre muchas otras renuncias previas. Pero su complicidad añadida en este capítulo ahonda su vileza. La hace más irreversible. 

La doble moral y el miedo son dos actitudes que, por muy diversos motivos, están extremadamente arraigadas en el inconsciente colectivo de la mayoría de nosotros. Estas dos actitudes nos permiten coexistir con las mayores aberraciones. Es más: a veces nos empujan a aferrarnos a ellas.

Nuestra sociedad –y generalizo sabiendo que dejo aparte dignísimas minorías– no sabe nada de la tortura. Y no sabe de la tortura porque no quiere saber nada de la tortura. Porque le viene muy bien no saber nada de la tortura. Como le viene muy bien no saber nada de pateras, de racismo, de xenofobia, de cárceles, de marginalidad. No quiere saber nada de ningún mal que no esté en condiciones de superar, de suprimir. No quiere plantearse problemas cuya resolución pueda implicar un cambio de criterios, de estructuras, de modo de vida. 

La denuncia de la tortura no puede conformarse con la denuncia de los torturadores. Denunciar la tortura –me refiero, por supuesto, a la practicada por los servidores del Estado: ya sé que hay otras– es, en último término, denunciar la hipocresía dominante. Las buenas conciencias que son el lubricante ideológico del orden social. Porque la tortura no es una disfunción del sistema, sino una de los muchas y variadas armas que el sistema tiene para defenderse.

JAVIER ORTIZ

Galeria de fotografies de JORDI PLA

 

Galeria d’imatges de Fina LooVee

 

TEASER (1′ 11″) DE “JOSÉ K, TORTURADO”

TEASER 2 (2′ 36″) DE “JOSÉ K, TORTURADO”

TRÀILER 1 (5′ 24″) DE “JOSÉ K, TORTURADO”

TRÀILER 2 (10′ 35″) DE “JOSÉ K, TORTURADO”

Convenció de Nacions Unides contra la Tortura i Altres Tractaments o Penes Cruels, Inhumans o Degradants

Art.1. A l’efecte de la present Convenció, s’entendrà pel terme “tortura” tot acte pel qual s’infligisca intencionadament a una persona dolors o sofriments greus, ja siguen físics o mentals, amb la finalitat d’obtenir d’ella o d’un tercer informació o una confessió, de castigar-la per un acte que haja comès, o se sospite que ha comès, o d’intimidar o coaccionar a eixa persona o a unes altres, o per qualsevol raó basada en qualsevol tipus de discriminació, quan aquests dolors o sofriments siguen infligits per un funcionari públic o una altra persona en l’exercici de funcions públiques, a instigació seua, o amb el seu consentiment o aquiescència. No es consideraran tortures els dolors o sofriments que siguen conseqüència únicament de sancions legítimes, o que siguen inherents o incidentals a aquestes.

JAVIER ORTIZ (1948-2009) 

La carrera periodística de Javier Ortiz es va iniciar a la seua ciutat natal, Sant Sebastià, quan tenia 18 anys. Va assumir aleshores la responsabilitat de diverses publicacions clandestines antifranquistes, la qual cosa li va donar experiència, sobretot, en detencions i en presons.

Exiliat a França, va tornar a Espanya –descomptat un altre pas per la presó, entre 1974 i 1975 a la mort de Franco. En 1977, va fundar la revista Saida, els principals mèrits de la qual van ser dos: ser segrestada diverses vegades per ordre ministerial i veure empresonats a cinc dels seus col·laboradors, que van assumir generosament l’autoria d’un article editorial seu titulat «Visca la República!».

Posteriorment es va unir al grup fundador del diari Liberación, en el qual va exercir de cap de redacció de la secció de Societat i de cap de tancament. Aquell diari alternatiu d’esquerra va durar molt poc.

Una miqueta fart d’emocions fortes, en 1985 va entrar a treballar com a cap de redacció en la revista Mar, de l’Institut Social de la Marina. En 1986 va rebre el Premi Internacional de la FAO al millor treball periodístic sobre comunitats marítim-pesqueres per una sèrie d’articles sobre la comunitat de pescadors del Palmar, en l’Albufera de València. En 1987 va dimitir del seu lloc en Mar per a desenvolupar el projecte d’una publicació turística crítica bilingüe (sic), anomenada Mediterranean Magazine.

En aquestes i en col·laboracions amb diverses revistes estava quan Pedro J. Ramírez el va convidar a sumar-se al projecte del diari El Mundo. Animat pel treball de denúncia dels GAL que Ramírez havia fet des de Diari16, es va sumar gustosament a la idea. Va ser nomenat cap de redacció. Al poc, va començar a publicar un bitllet diari, que signava amb el pseudònim de “Landrú”.

Un any després va ser enviat a Bilbao per a engegar el primer projecte d’expansió de El Mundo (El Mundo del País Basc). Allí va estar fins a 1992, en què va tornar a Madrid com a subdirector i cap de la Secció d’Opinió. A partir d’aleshores, va simultanejar l’acompliment d’aqueix càrrec amb la seua tasca com a columnista, articulista, crític i reporter ocasional, fins a l’1 de setembre de 2000, data en que va demanar i va obtenir una excedència, per raons d’incompatibilitat ideològica. 

Al juny de 2004 va aconseguir un acord amb El Mundo per a rescindir definitivament la seua relació laboral amb aqueix periòdic, en el qual es va mantenir com a columnista fins al 17 de setembre de 2007, que va signar contracte amb el diari Públic, on escrivia una columna diària, de dilluns a diumenge, tots dos inclosos.

Des de març de 2002 és director de la col·lecció Foca, dins del grup editorial Akal. Col·labora així mateix en Ràdio Quatre (RNE a Catalunya) i en els periòdics del grup Diari de Notícies (que té edicions a Guipúscoa, Àlaba i Navarra i ara és propietari també de Deia).

Ha publicat deu llibres: “Matrimonio, maldito matrimonio” (Ediciones B, 1991), corregit i reeditat en 2006 sota el títol ”De como superar el matrimonio en 15 días i vivir con la obsesión eternamente”, “Jamaica o muerte” (Akal, 1994), “El felipismo, de la A a la Z” (Espasa, 1996), “Diario de un resentido social” (Talasa, 2001), “Ibarretxe” (L’Esfera dels Llibres, 2002), “Repensar la Prensa” (Editorial Debat, 2002, en col·laboració amb Enrique Gil Calvo i Manuel Regirada), “Miradas sobre Euskadi” (Alga, 2004, en col·laboració amb altres nou assagistes), ”Xabier Arzalluz. Así fue” (Foca, 2005), obra en la qual va fer de transcriptor i editor de les memòries polítiques de l’ex president del PNB, i “Proceso de paz en Euskadi”, obra col·lectiva dels contertulis habituals de Radi Euskadi.

Javier Ortiz va morir a Madrid el 28 d’abril de 2009. Com va manar escriure a la mort del seu germà Josemari, ho va fer “sense haver sol·licitat ni sagraments ni benediccions apostòliques”. Ni falta que feia.

 

CARLES ALFARO HOFMANN (València, 1960) 

Diplomat en Direcció Escènica per la British Theatre Association Directors en Londres en 1984.
Fundador de la cía. teatral Moma Teatre en 1982.
Fundador de la seu de la companyia, la sala Espai Moma a València en 1996 (fins 2004).

Director, actor, dramaturgista, escenògraf i il·luminador.

Es forma com actor a València, Madrid, Oslo, Londres, Nova York…

Dirigeix per a Teatro de La Abadía, el Centro Dramático Nacional, la Compañía Nacional de Teatro Clásico, el Teatro de la Zarzuela, el Teatro Español en Madrid i el Teatre Nacional de Catalunya, el Teatre Lliure i el Festival Temporada Alta (Girona) i per a diferents companyies privades.

Reconeixements més rellevants:

Premi CERES 2015 Direcció per Atchúusss per a Teatro La Latina.
Premi MAX 2014 Direcció per El lindo Don Diego per a Compañía Nacional de Teatro Clásico.
Premi MAX 2014 Adaptació per L’estranger per a Teatre Lliure.
Premi Finalista MAX 2011 Direcció i Premi Finalista MAX 2011 Espectacle per El arte de la comedia per a Teatro de la Abadía.
Premi ADE 2010 (Associació Directors d’Escena) Direcció per El arte de la comedia.
Premi MAX 2003 Escenografia per La caiguda.
Premi Finalista MAX 2003 Direcció i Premi Finalista MAX 2003 Il·luminació per La caiguda.
Premi MAX 2001 Espectacle Revelació per Nascuts culpables.
Premi ADE 1993 (Associació Directors d’Escena) Direcció per El cas Woyzeck.
Diversos Premis Teatres de la Generalitat Valenciana i Premis de la Crítica

Teatre (direcció, escenografia i il·luminació)

2019 : Dinamarca. De Rodolf i Josep Lluis Sirera. Institut Valencià Cultura. Teatre Rialto. Valencia. 
2019 : L’últim acte. De C.Alfaro/A.Chéjov. Focus S.L. Teatre Goya. Barcelona.
2018 : José K, torturado. De Javier Ortiz/Carles Alfaro. Moma Teatre. 
2017 : La vida es sueño [vv.105-106], de Calderón. Moma Teatre/Teatros del Canal/Diputació de València. Madrid.
2016 : Two ladies or not two ladies, Cia. Cashalada. Teatre Micalet. València. Assessorament Direcció.
2016 : Tartufo, de Molière. Centro Dramático Galego. Santiago de Compostola.
2016 : Vània, de Antón Chéjov. Moma Teatre/Teatros del Canal. Madrid.
2015 : ¡Atchúusss!, de E.Benavent/C.Alfaro/A.Chéjov. Pentación S.L., Madrid.
2014 : Éramos tres hermanas, de J. Sanchis Sinisterra. Teatro de la Abadía. Madrid.
2013 : Petit Pierre, de Suzanne Lebeau. Bambalina Teatro Practicable. València.
2013 : L’estranger, de Albert Camus. Teatre Lliure. Barcelona.
2012 : El lindo Don Diego, de A. Moreto. Compañía Nacional Teatro Clásico. Madrid.
2011 : José K., de Javier Ortiz. Studio Teatro S.L./Festival Temporada Alta. Girona.
2010 : El arte de la comedia, de Eduardo de Filippo. Teatro de la Abadía. Madrid.
2009 : La Calesera, de Francisco Alonso. Teatro de la Zarzuela. Madrid.
2009 : Traïció, de Harold Pinter. Teatre Lliure. Barcelona.
2008 : Macbethladymacbeth, de W.Shakespeare. Teatro Español de Madrid.
2008 : Tio Vania, de Antón Chéjov. Centro Dramático Nacional. Madrid.
2007 : Què va passar, Wanoulelé?, de L.Nabulsi. Moma Teatre/Fest.Temporada Alta. Girona.
2006 : El portero, de Harold Pinter. Teatro de la Abadía, Madrid.
2006 : Les noces de Fígaro, de W. A. Mozart. Inst. Val. de la Música. L’altre espai, València.
2005 : Ròmul el Gran, de F. Dürrenmatt. Teatre Nacional de Catalunya. Barcelona.
2005 : La controversia de Valladolid, de J. C. Carrière. Bitó. Teatro de la Abadía. Madrid.
2004 : Don Giovanni, de W. A. Mozart. Institut Val. de la Música. Espai Moma, València.
2003 : L’escola de les dones, de Molière. Teatre Nacional de Catalunya. Barcelona.
2003 : Les llums, de Howard Korder. Moma Teatre. Espai Moma, València.
2002 : Cuatro historias de Pinter, de H. Pinter. Moma Teatre/Salamanca 2002. T. Bretón
2002 : Errudum Jaioak (Nascuts culpables) Sichrovsky. Tantaka Teatroa. San Sebastián.
2002 : La caiguda, de A. Camus. Moma Teatre/Teatre Nacional de Catalunya. Barcelona.
2001 : Incendiaris, de Max Frisch. Moma Teatre. Espai Moma, València.
2000 : Nascuts culpables, de P. Sichrovsky. Moma Teatre. Espai Moma, València.
2000 : Varietés a la cuina, de Carles Alfaro. Moma Teatre. Espai Moma, València.
1999 : Càndid, de Voltaire. Moma Teatre. Espai Moma, València.
1999 : Los misterios de la ópera, de J. Tomeo. Teatro Principal, Zaragoza.
1997 : L’altre, de Paco Zarzoso. Moma Teatre. Espai Moma, València.
1997 : Las sillas, de Eugène Ionesco. Teatro de la Abadía, Madrid.
1996 : L’urinari, de Paco Sanguino. Moma Teatre. Teatre Rialto, València.
1996 : El muntaplats, de Harold Pinter. Moma Teatre. Espai Moma, València.
1995 : Candido, de Voltaire. Talleret Salt/ Moma Teatre.Teatro de la Comedia, Madrid.
1995 : Borja-Borgia, de M. Vicent. Moma Teatre/Centre Dramàtic G. Catalana. Barcelona.
1993 : Metro, de R. González i F. Sanguino. Moma Teatre. Sala Arniches, Alicante.
1993 : El muntaplats, de Harold Pinter. Moma Teatre. Sala Arniches, Alicante.
1992 : El cas Woyzeck, de George Büchner. Moma Teatre. Teatre Rialto, València.
1991 : Quixot, a partir de Cervantes. Bambalina Titelles. Gira internacional.
1990 : Basted, creación propia. Moma Teatre. Sala Beckett, Barcelona.
1990 : Entre els porcs, de Athold Fugard. Centre Dramàtic de la G.V.Teatre Rialto, València.
1989 : Inèrcia, creación propia. Moma Teatre, València.
1988 : Cel enllà tot són vinyes, de M. Ghelderode. Moma Teatre, València.
1987 : El montaplatos, de Harold Pinter. Moma Teatre. Sala Moratín, València.
1985 : El muntaplats, de Harold Pinter. Moma Teatre. Teatre a banda, València.
1983 : El malalt imaginari, de Molière. Moma Teatre. Sala Escalante, València.
1982 : Knack, de Anne Jellicoe. Moma Teatre. Teatre Micalet, València.
 

Teatre (escenografía i/o il·luminació)

2019 : Tórtola, de Begoña Tena. Dir. Rafa Calatayud. Institut Valencià Cultura. Rialto. Valencia.
2017 : Tic-Tac, de Carles Alberola. Dir. C.Alberola. Institut Valencià Cultura. T.Principal. Valencia.
2016 : Two ladies or not two ladies. Dir. Noèlia Pérez. Cia. Cashalada. Teatre Micalet. València.
2014 : El crimen de la hermana Bel, de F. Marcus. Dir. Rafa Calatayud.La Pavana. Rialto. València.
2014 : Maror (òpera), del Maestro Palau. Dir. Antonio Díaz Zamora. Palau de les Arts. Valencia.
2012 : El dubte, de John Patrick Shanley. Dir. Silvia Munt. Festival Grec. Barcelona.
2010 : Sherlock Holmes, de Anem Anant. Dir. Carles Alberola. Cia. Anem Anant. Valencia.
2010 : Que tinguem sort!, de Carles Alberola. Dir. Carles Alberola. Cia. Albena Teatre. Valencia.
2005 : Al menos no es Navidad, de Carles Alberola. Dir. Carles Alberola. Teatro Bellas Artes, Madrid. 
2003 : Lisístrata, de Aristófanes. Dir. Carles Santos. II Bienal de Valencia (Naves de Sagunto).
2002 : Cosí fan tutte, de Wolfgang A. Mozart. Dir. Alexander Herold. Espai Moma, Valencia.
2002 : Spot, de Roberto García. Dir. Carles Alberola. Teatre Principal, Alicante.
2001 : Paraules en penombra, de Gonzalo Suárez. Dir. Carles Alberola. Teatro la Abadía, Madrid.
2000 : El jardí de les delícies, de Jaume Policarpo. Dir. Jaume Policarpo. Teatre Principal, Valencia
1999 : Naturalesa i propòsit de l’univers, de C.Durang. Dir. Rafael Calatayud. Espai Moma, València
1999 : Los hermanos Pirracas en Nemequitepá, de R.Ponce. Dir. Esteve y Ponce. Gira nacional.
1999 : Besos, de Roberto García. Dir. Carles Alberola. Teatre Talia, Valencia
1998 : Joan, el Cendrós, de C.Alberola i R.García. Dir. Carles Alberola. Sala Escalante, Valencia
1998 : La puta enamorada, de Chema Cardeña. Dir. Antonio Díaz Zamora. Gira nacional.
1997 : Per què moren els pares?, de Carles Alberola. Dir. Carles Alberola. Festival de Sitges.
1996 : La lliçó, de Eugène Ionesco. Dir. Joaquín Hinojosa. Moma Teatre, Valencia
1991 : La cantant calba, de Eugène Ionesco. Dir. Joaquín Hinojosa. Sala Moratín, Valencia
1989 : El mussol i la gata, de Bill Manhoff. Dir. Rafael Calatayud. Sala Moratín, Valencia

 

IVÁN HERMES (Madrid, 1976) 

Formació:
2012-2014: Seminaris d’interpretació amb Fernando Piernas.
1999: Interpretació en anglés en Garret.
1997-1999: Interpretació amb J.Carlos Corazza.
1998: Clown amb Gabriel Chamé.
1995-1997: Interpretació Taller Asura.
1997: Interpretació amb William Layton.
1996: Interpretació a través de la música amb Omar Grasso.

Arts Marcials: Wing- chung Kun fu (10 anys de experiència).
Idiomes: Anglés, castellà.

Cine:
2014: Reverso. Dir.: Carlos Martín.
2007: Perceval. Corto. Dir.: Pablo Aragües.
2004: Somne. Dir.: Isidro Ortiz.
2002: Slam. Dir.: Miguel Martí.
2001: Amnesia. Dir.: Gabrielle Salvatores.
2001: El alquimista impaciente. Dir.: Patricia Ferreira.
2000: Lena. Dir.: Gonzalo Tapia.

Teatre:
2016-17: Escuadra hacia la muerte. Dir: Paco Azorín.
2014: Como gustéis. Dir.: Marco Carniti.
2013: La Dama Duende. Dir.: Miguel Narros.
2012: Yerma. Dir.: Miguel Narros.
2010: El mal de la juventud. Dir. Andrés Lima.
2006: Hamlet. Dir.: Lluís Pascual.
2006: La tempestad. Dir.: Lluís Pascual.
2005: Roberto Zucco. Dir.: Lluís Pascual.
2005: A Electra le sienta bien el luto. Dir.: Mario Gas.
2002: El amor de Fedra. Dir.: Carlos Marchena.
2001: Panorama desde el puente. Dir.: Miguel Narros.
1999: La última silla. Monólogo de Martí Pera Ferrer.
 
Televisió:
2014: Isabel. Dir.: Jordi Frades TVE.
2011-2012: Bandolera. (2011-2012).
2008: Coslada cero. Dir.: Manuel Estudillo.
2007: TV Movie. Fago. Dir.: Roberto Bodegas.
2005: TV Movie. Vientos de agua. Dir. J. José Campanella. Telecinco.
2004: Diez en Ibiza. TVE.
2002-2003: Policías. Antena 3.
2003: Hospital central. Telecinco.
2003: Cuéntame como pasó. TVE.
2001: Mi teniente. TVE (2001).
1998-1999: Al salir de clase. Telecinco.
1998: Disney channel. Presentador.

NECESSITATS TÈCNIQUES

TRANSPORT:

Furgó 4 metres.

PERSONAL COMPANYIA:

2 persones per a muntatge complet, exhibició i desmuntatge.

ESPAI ESCÈNIC ÒPTIM:

Absolutament flexible a partir d’aquesta referència òptima: caixa escènica negra 8 d’ample x 6 de fons x 5 d’altura. (Mínima caixa escènica negra de 5 d’ample x 4 de fons x 4 d’altura).

1 vara 5 metres per a pvc negre de companyia.

1 vara per a projector de vídeo després d’embocadura.

PERSONAL DE L’ESPAI:
2 persones per a ajuda a descàrrega, càrrega i muntatge.
2 tècnics amb coneixements de la instal·lació elèctrica, acústica i escènica de l’espai.
 
TEMPS DE MUNTATGE:
Muntatge, 8 hores (mínim 6 hores)
Exhibició, 65 minuts.
Desmuntatge, 3 hores (mínim 2 hores)

POTÈNCIA TOTAL: 3500w. Presa de corrent amb terra independent per a il·luminació i so.
 
IL·LUMINACIÓ:
Presa DMX de control a escenari.
4 preses schuko 220v amb sistema d’alimentació ininterrompuda en escenari.

3 focus (1 contra i 2 frontals) per a salutacions finals de l’actor.
 
AUDIOVISUAL:
Presa de vídeo digital des de control a projector en vara.
Patch cànon en escenari per a microfonia i sistema de so de control i amplificació de la companyia.
Sistema tancat de vídeo de la companyia.
Projecció (o, en defecte d’açò, retroprojecció) en directe, sobre pvc.

ESCENOGRAFIA:
Caixa de metacrilat de 150 cms d’alt per 100 cms d’ample amb instal·lació elèctrica autònoma interior, amb dmx a control de la companyia.
6 peces de metacrilat entre 20 i 30 quilograms unitat.
PVC negre de 500×400 penjat en vara sobre la caixa de metacrilat.
Linòlium negre brillant de la companyia sobre l’escenari.

MATERIAL DESCARREGABLE:

Dossier artístic complet (Valencià / Castellà)

Fotografies en Alta Resolució (Jordi Pla)

Fotografies en Baixa Resolució (Jordi Pla)

Programa tríptic (Valencià)

Fitxa tècnica (Castellà / Valencià / Anglés)